Er din virksomhed klar til Industri 4.0, eller vil du bare gerne have en robot?

Alle taler om det. ”Industri 4.0”. Det helt store buzz word i 2018. Hånd i hånd med sine invaderende venner, digitalisering og Internet of Things, rykker Industri 4.0 kun tættere og tættere på os. Men hvad medbringer denne spændende, robotiserede og alt-forandrende tendens egentlig, og hvordan skal vi gå den i møde?

Det er nok et spørgsmål, mange burde stille sig selv, inden de kaster sig over ny software og nye robotter, som de egentlig ikke ved, om de har brug for, eller hvordan de får anvendt bedst muligt. Min erfaring er, at lidt for mange har lidt for travlt med at hoppe med på Industri 4.0-vognen, når det de måske i virkeligheden har brug for er et overgangstrin, der hedder ”Industri 3.9”.

Få styr på tingene

Martin Østergård, Director & Change Manager, Meta Management

Dybest set er Industri 4.0 en skalering og eksponering af din virksomheds data og produkter, der betyder, at du skal være endnu skarpere på, hvad det er, du vil sætte i fokus og gøre mere af med dine produkter, og hvad du måske skal fjerne eller gøre mindre af for at sikre en stærk forretning.

Vil du have succes som den moderne og fremtidige industrielle virksomhed, er du nødt til at have styr på struktureringen, standardiseringen og modulariseringen i dit produkt og produktprogram. Inden du når til smarte, komplicerede teknologier og robotter, er du altså nødt til at kigge indad på din virksomhed og gennemgå Industri 3.9.

Hvad skal der til?

Uanset om din virksomhed går efter at udnytte Industri 4.0 til at lave “smart produktion” eller “smarte produkter”, så er et enkelt og logisk produktfundament, som gør det muligt for dig at styre kombinationer og dermed ligge digitalisering og algoritmer ind i både produktet, produktionen og processerne altafgørende.

Det betyder, at du skal gøre din produktion og dine produkter mere uafhængig af dine medarbejdere, enkeltpersoner og lokale helte for på lang sigt at sikre effektiviteten og skabe profitabilitet. Et gennemgående problem i mange virksomheder er, at al den værdifulde viden ligger gemt i skarpe hoveder på medarbejdere, der har været i virksomheden i mange år. Og det er jo i og for sig fint nok, men hvad sker der, når de medarbejdere en dag ikke er i virksomheden mere? Hvad sker der, når en kundeordre forsinkes med flere dage, fordi den og den medarbejder ikke er på kontoret? Hvordan har du tænkt dig at digitalisere netop den viden, som ligger gemt i hovederne på dine skarpe medarbejdere? Du kan nok selv tænke dig til svaret.

Men måske kan du ikke tænke dig til hele løsningen. Så lad mig hjælpe dig lidt.

Lav en Industri 3.9 strategi

Det skal du gøre:

Step 1: Du skal starte med at glemme din nye forelskelse, Industri 4.0, et øjeblik og stifte bekendtskab med Industri 3.9 i stedet.

Step 2: Herefter skal du sætte simplificering og standardisering af dine produkter på dagsorden for din digitale strategi – som metodeværk for dette, kan f.eks. bruges Simplimize (se evt. også https://www.meta-management.dk/simplimize/).

Step 3: En strategi skal integreres i virksomhedens dagligdag, og derfor kræver den involvering fra de mennesker, der skal udleve strategien. Du skal derfor involvere organisationen, så du sikrer at:

  • Den viden, som ligger i organisationen i dag bliver registreret og digitaliseret
  • Dine produkter og produktprogrammer simplificeres, så de er enkle og logiske
  • Du skaber et fælles sprog og en forståelse for virksomhedens mål og retning, inden du introducerer 10 nye robotter
  • Der bliver etableret en struktur og kultur i virksomheden, der gør, at I proaktivt styrer mod mere intelligente løsninger

Step 4: Når din digitale Industri 3.9 strategi er udarbejdet og implementeret, kan du begynde at se frem mod Industri 4.0 og dens muligheder.

 

Af Martin Østergaard – Meta Management

Telefon:    +45 3038 6400

Mail:        martin@meta-mgmt.com