Kinas ambitiøse tech-revolution

Digitale platforme, communities og New Retail kan lyde som noget fra Silicon Valley – men i mange henseender er kinesiske virksomheder førende i udviklingen af fremtidens forretningsmodeller. Peter Hesseldahl har som journalist og leder af researchprojekter gennem en årrække undersøgt hvad danske virksomheder kan lære af innovation i Kina – en hel del, viser det sig.

Kinas digitale udvikling og teknologiske fremskridt er massive og de har enorme ambitioner for fremtiden. Det er blandt andet et af årsagerne til emnet i årets Toparrangement – ‘MADE IN CHINA 2025?’, hvor Kina er på dagsordenen.

Her er et lille indblik i Peters erfaringer fra hans besøg i Kina. Han har blandt andet besøgt verdens største Starbucks, elektronikmarkedet Huaqiangbei og supermarkedet Hema, der alle er gode eksempler på udviklingen i Kina og nye fremtidige forretningsmodeller.

Huaqiangbei electronics market

På det enorme Huaqiangbei electronics market i Shenzhen i Kina er frugt og grønt i kurvene er erstattet med mikrochips, kabler, skærme og sensorer. Shenzhen er Kinas svar på Silicon Valley. Det er her, en meget stor del af al den forbrugerelektronik, du har derhjemme, i lommen eller i tasken, bliver fremstillet.

Man siger, at innovationen går så hurtigt her, at man på en uge udvikler, hvad det tager 4 uger at udvikle i resten af verden.

Hema supermarket

I et shoppingcenter i Shanghai er Kinas førende eksempel på det, som kaldes ‘new retail’ – og som går ud på, at handel på internettet og shopping i fysiske butikker smelter sammen. Det meste af salget i supermarkedskæden Hema er bestillinger over internettet.

De modtager ordren, samler varer sammen i indkøbsnet og sætter dem på transportbåndet. Og det går stærkt. I dag er der 40 Hema butikker i 10 kinesiske byer – om 5 år skal der være 2000.

Starbucks Shanghai

I Starbuck Reserve Roastery handler det ikke om at få en hurtig kop kaffe, men om at opleve selve kaffens sjæl – og brandet Starbucks. Starbucks Reserve Roastery er på 3.000 kvadratmeter, der er 400 ansatte, masser af gæster og en intens, mørk duft af kaffe.

Der åbner en Starbucks i Kina hver 15. time, og planen er at åbne 2.000 nye cafeer i Kina de næste 4 år. Dermed vil Kina tegne sig for halvdelen af Starbucks globale vækst i de kommende år.

 

Peter Hessendahl deltager som oplægsholder på dette års topevent i Industriens Uge – ‘MADE IN CHINA 2025?’

Officiel åbning af Industriens Uge 2018 – ‘MADE IN CHINA 2025?’

Indhold og videoer er produceret af Peter Hesseldahl og Mandag Morgen